Al mijn werk is handgemaakt dus uniek, en veelal gedraaid op de pottenbakkersschijf.
Tijdens het draaien gaat het om vakmanschap en weten wat je doet, maar ik geniet ook van, onverwachte vormen en gedragingen van de klei
tijdens het proces van klei kneden, draaien en glazuren.

 

In mijn werk maak ik veel gebruik van de draaischijf, maar ook vormt ik mijn objecten met de hand of een combinatie van draaien en handvormen. 
Een gedraaide symmetrische vorm dient dan vaak als uitgangspunt, maar deze wordt gemanipuleerd door te versnijden, doorboren uit te rekken of samen te voegen etc.  Het is pas wanneer ik de 'uitgangsvorm' ga bewerken door allerlei ingrepen te doen dat er een 'eigen' vorm ontstaat.


Wat mij intrigeert zijn de verschillende verschijningsvormen van klei zoals geploegde akkers met zware zeeklei, het wad bij droog weer of juist in de regen wanneer je laarzen zich vastzuigen in de klei en daar sporen achterlaten.

Om mee te werken is klei is heel direct; elke aanraking zie je terug; kneden, duwen, trekken,  scheuren, het effect daarvan levert telkens nieuwe beelden op. 

In mijn huidige werk probeer ik die plasticiteit en de manier van bewerken (draaien of handvormen) ook in gebakken/keramische toestand min of meer zichtbaar te laten.

De tegenstelling of juist het samengaan van toeval en het doelbewust vormen gebruik ik daarbij in mijn werk.
In de portfolio kun je een selectie van mijn werk zien.

Naast het maken van eigen keramisch ruimtelijk werk en het draaien van gebruiksgoed geeft ik lessen en workshops in mijn atelier in Leeuwarden,
Klaaiwurk in Boksum, bij de Kunstacademie Friesland, en workshops bij het Keramiekmuseum Princessehof.


Ik heb de Lerarenopleiding handvaardigheid gevolgd met daarna enkele jaren draailes van o.a. Paulien Ploeger en Joop Crompvoets, diverse workshops en masterclasses in o.a. het draaien van porselein, glazuren, raku bij verschillende keramisten.

Klik hier voor een interview met mij in de Rondom Leeuwarden, december 2017